שיווק באינטרנט בנוי מכמה שיטות פעולה. השיטות הנפוצות כיום באינטרנט הן: SEO, PPC, באנרים, Jump Ads, מייל קמפיין
פרסום באינטרנט בנוי מכמה שיטות פעולה.
השיטות הנפוצות כיום באינטרנט הן:
SEO – Search Engine Optimization – קידום אתרים – שיטת שיווק מתוחכמת, שמאפשרת דירוג גבוה במנועי החיפוש – כלומר, מי שיחפש מילים שהוגדרו לאופטימיזציה במנוע החיפוש, יוכל לקבל את האתר שעבר SEO. שיטה זו היא השיטה היעילה ביותר כיום לפרסם אתרים, מכיוון שהיא אמינה ביותר על הגולשים. אולם, בכדי להשתמש בשיטה זו יש להעביר את האתר תהליך שכזה ולהוסיף תכנים משתנים לאתר בצורה קבועה. כלומר, להפקיד בידי בעל תפקיד את האחריות לשינוי התכנים באתר ולהוספת חדשים על בסיס שבועי.
PPC – Pay per Click – תשלום להקלקה – שיטה יעילה, המבוססת על התיאוריה: "לא השתמשת, לא שילמת" – כלומר, המשתמש משלם אך ורק על כניסות לאתר שלו. במידה ואיש לא נכנס אין תשלום. החיסרון העיקרי בשיטה זו הוא שרמת האמינות לפרסומות PPC נמוכה יותר מאתרים שמופיעים בעמודת החינם (ושעברו אופטימיזציה.)באנרים – פרסומות באתרים תוכן גדולים ובפורטלים – התשלום בדר"כ מבוסס על זמן חשיפה. יעיל בעיקר לצרכי תדמית. לא מומלץ לאתרים/ חברות קטנות, מכיוון שאפקט הפרסום נשאר לזמן קצר ואין יחס עלות-תועלת שאפשר לכמת.
Jump Ads – המונח Jump Ads הוא בעצם ייפוי של המונח PopUps. שיטת שיווק זו דומה מאוד לבאנרים, אולם כוללת בתוכה את האפקט המרגיז של חלונות קופצים. לאחרונה פחות משתמשים בה הן בגלל התעלמות הגולשים מפרסומות קופצות והן בגלל תוספי דפדפנים שחוסמים פרסומות קופצות.
מייל קמפיין – משלוח מייל פרסומי לרשימת תפוצה רחבה. יכול להיות יעיל מאוד בתנאי אחד – שרשימת התפוצה המוגדרת מסכימה לקבלת מיילים. אחוז הכניסות מהדואר יכול להגיע ל 8%. במידה והדואר נשלח למי שלא מסכים לקבל, הוא יכול להזיק לא רק בגלל חוסר יעילות מבחינת אחוזי כניסות אלא גם מבחינת נזק תדמיתי לחברה והעברת סיומות הדואר (ה Domain) לרשימת דואר הזבל. ככל שעובר הזמן, יותר אנשים מתרגזים מקבלת דברי דואר שלא ביקשו.
שיטות התשלום לאתרי תוכן/ פורטלים
שיטות התשלום לאתרי תוכן ו/או לפורטלים מתחלקות כיום לשלושה סוגים:
חשיפה – תשלום לחשיפה לגולש. כלומר במידה ונכנסו 20,000 איש לאתר, ישלם המפרסם 20,000 X מחיר לחשיפה. מומלץ לבדוק מראש את כמות הכניסות לאתר לפני שמפרסמים ואת המחיר המקסימאלי אותו תשלמו. כלל חשוב נוסף: בתשלום על חשיפה חשוב מאוד לפרסם רק באתרים/ בדפים שהם רלוונטיים למוצר אותו החברה מוכרת. לדוגמא, אם החברה מוכרת טיולי ג'יפים בטורקיה ומפרסמת בפורום נערים ונערות יחס עלות-תועלת יהיה אפסי!
הקלקות – תשלום להקלקה. כל לחיצה של גולש מסוים על הפרסומת תביא לתשלום. שיטה יעילה מאוד. כמובן שחשוב לפרסם במקומות רלוונטיים. עוד יותר חשוב לשלוח מסר קצר וברור לגולש על אופי המוצר אותו החברה מוכרת. במידה והחברה תשלח מסר מעורפל, לדוג' "בוא להגשים חלום" כאשר היא מפרסמת טיולי ג'יפים, אחוז הכניסות עשוי להיות גבוה אך רבים מן הגולשים יעזבו ויורידו את יחס העלות תועלת.
קטעי זמן – שיטה זו מעניקה "זמן מסך" מוגבל לכל פרסומת. בדרך כלל משתמשים בה באתרים גדולים, זאת בכדי לאפשר טווחי מחירים סבירים להרבה לקוחות. גם כאן, בדומה לחשיפה, קשה מאוד לכמת את יחס העלות-תועלת. אני, באופן אישי, ממליץ למקד את רוב המאמצים בשיטות שבהם יחס העלות-תועלת הוא גבוה וניתן לכימות מספרי.