כשחברה או יזם חושבים לבנות אתר אינטרנט, עולות שאלות רבות. למה אני בונה את האתר, מה ארוויח מהאתר? האם המניע הוא תדמיתי? האם הוא שיווקי?
כשחברה או יזם חושבים לבנות אתר אינטרנט, עולות שאלות רבות. למה אני בונה את האתר, איך ארוויח מהאתר? האם המניע הוא תדמיתי? האם הוא שיווקי? האם בניית אתר הוא מיותר? איך כדאי לבנות את האתר? כמה יש להשקיע על מנת לבנות אתר? מה יקרה לי לאחר שנגמר תהליך בניית האתר? האם יגיעו יותר לקוחות? האם אכסה את ההשקעה?
במאמר זה נספק מידע חשוב ותשבות לחלק מהשאלות הללו.נתחיל ונאמר שמהפכת המידע הובילה לכך, שמשפטו של וורן באפט: "שלושת המרכיבים החשובים ביותר של עסק הם: מיקום, מיקום ומיקום" עבר למנועי החיפוש. היום, אם אתה לא שם – אתה פשוט לא קיים. יותר מ90% מהגולשים משתמשים במנועי חיפוש לחפש את המידע אותו הם צריכים. מדוע? כי זה יותר קל, יותר פשוט ויותר נוח.
אם כך, זירת המודעות עברה למנועי החיפוש. היופי בעניין – השוק עוד רחוק מרוויה ועכשיו הזמן לעסקים קטנים/ בינוניים להשקיע בקידום אתרים, לפני שהגדולים נכנסים ומשתלטים על העסק. מנועי החיפוש המתוחכמים מנסים לייצר למחפש את המידע הרלוונטי ביותר. אולם רק אתר שעובר קידום אתרים נכון, יוכל להתברג במקומות הגבוהים במנועי החיפוש.
ומה עם האתר? מה עם תכניו? מה עם תכונותיו? – האם הם לא חשובים? כמובן שכן, ועל זה התכנסנו:
כשמגיעים לשלב בניית אתר עסקי באינטרנט צריך להתייחס למרכיבים הבאים:
- תיאור עסקי – מאוד חשוב לבנות תיאור עסקי פשוט ובהיר לעסק שלכם. את מטרותיו יש להדגיש בכל עמוד באתר בצורה מילולית. זה לא רק בכדי למתג את המטרות ובכדי שבכל כניסה של משתמש לאתר הוא יקבל את אותו המסר – אלא גם בכדי שמנועי חיפוש יוכלו לכוון מחפשים לאתר בעל מטרות דומות למחפש. אם אתם חברה לבניית אתרים – חשוב מאוד להדגיש את העובדה הזאת בכל עמוד, כך שכשמחפש יקיש ערכים דומים לתחום העיסוק שלכם,הוא יגיע בקלות לאתרכם. חשוב מאוד לבחור תיאור עסקי פשוט, ברור וייחודי עד כמה שניתן, הן בכדי לבדל אותו משאר השוק והן בכדי לייחד אותו מול מנוע החיפוש.
- ניווט באתר – ישנם גורמים בעיצוב אתרי אינטרנט שיפגעו בכמות הגולשים הנכנסים לאתר, עד לרמת שחיקה גבוהה. לדוגמא, לינקים מבלבלים גורמים לאחוז מן הגולשים לצאת מן האתר, כנ"ל לגבי כפתורים שאינם פועלים. מעבר לכך, לינקים שבנויים כתמונה ולא כטקסט פוגעים ביעילות החיפוש של מנוע החיפוש. כשבונים את הניווט באתר, יש להתייעץ עם מומחים, על צורת ההצגה, על המילים שיתארו את הלינק ועל הדפים שהלינק יקשר. לדוגמא: חברת פרחים תקבל ייעוץ להכניס את הלינק "כמה עולים פרחים?" במקום את הלינק "מחירים" – א. ממקד יותר את הלקוח ב. ממקד את מנוע החיפוש למשפט זה, כך שמי שיחפש "כמה עולים פרחים?" יגיע בקלות לדף זה.
- מהירות – סטטיסטית, המשתמש הממוצע יבזבז לא יותר מ7 שניות להחלטה אם האתר מתאים לצרכים שלו ואם הוא מעוניין להישאר בו. אם האתר לא יבהיר במהירות לגולש מה הוא יכול להציע לו, ישנו סיכוי טוב לבריחת הלקוח מהאתר. 50% מהגולשים אגב, לא יחכו יותר מ20 שניות לטעינת האתר. לכן, חשוב מאוד ליצור את התחושה הנכונה באתר. כבר מדף הבית. חשוב מאוד לא להעמיס על דף הבית עודף גרפיקה, והכי חשוב – לתת לגולש מסר חד וברור – מה הוא ירוויח אם יישאר.
- חווית המשתמש – עיצוב האתר צריך לעודד את האפשרות לקרוא מהאתר. זאת תוך עיצוב נכון, צבעים נעימים וגופנים קריאים. גופנים טובים לשימוש הם אריאל Arial לעברית וורנדה Veranda באנגלית. הגודל המומלץ הוא 10. ממחקרים שנעשו, אלו הגופנים הנוחים ביותר לקוראים.שינויים תכופים מידי בגודל הטקסט ובסוג הטקסט לא מומלצים, מכיוון שהם גורמים ל"שטחים מתים" אצל המשתמש.
- כמות העמודים באתר – על מנת להשפיע בצורה מירבית על מנועי החיפוש, אתר אינטרנט צריך להכיל כמות גדולה של עמודי תוכן. באופן הזה, המילים, החוזרות על עצמן, מביאות לתוצאות טובות יותר כאשר המחפש מקיש אותן.
- תשתיות האתר – החלק הזה יכול לגרום להצלחה או לכישלון האתר, בשלב שבו הוא מתחיל לעבוד. במידה ובונים תשתיות חלשות, חוסר יכולת לעמוד במספר רב של גולשים, פונים או משלמים, האתר עלול לקרוס ולהבריח גולשים – גם בטווח הקצר וגם בטווח הארוך. הבעייתיות הגדולה כאן היא שתשתית חלשה לא ניתנת להחלפה מהירה, וכאשר האתר באוויר, מדורג במקום טוב במנועי החיפוש ובעלי האתר השקיעו כסף בפרסום, הדבר יהיה כרוך בהפסדים ובעלויות גבוהות מאוד.
- אופטימיזציה למנועי החיפוש – מנועי החיפוש מחפשים אחר מידע. הרובוטים שסורקים אתרים בודקים לא רק את מה שכתוב אלא גם את איך כתבו – באיזה אופן מבחינת תכנות, מיקום. חשוב מאוד לייחס חשיבות לאופטימיזציה – הרבה אתרים מקבלים דירוג נמוך אך ורק מפני שהם לא עברו אופטימיזציה.