מחקרים רבים עוקבים אחר תנועות עיניים כדי להבין תפיסות קוגניטיביות, אחד התחומים הוא תנועות העיניים של גולשים בעת קריאת אתרים
מחקרים רבים עוקבים אחר תנועות עיניים כדי להבין תפיסות קוגניטיביות, אחד התחומים הוא תנועות העיניים של גולשים בעת קריאת אתרים, אם נבין זאת נוכל למקד את הטקסט הרלוונטי במיקוד המתאים.
כמובן חשוב לציין כי המחקרים עליהם אני מתבסס הם מחקרים אשר בוצעו על גולשים אשר שפת האם שלהם היא אנגלית ורגילים לקריאת טקסטים משמאל לימין יש לשער כי בשפה העברית התבנית תהיה הפוכה כלומר מימין לשמאל.
איור 1 – מיקוד הגולש בחיפוש אחר מידע
איור 2 – מיקוד הגולש בסריקת דפי תוכן
איור 3 – מיקוד הגולש בדף קטלוג באתר מכירתי
הרקע האדום בתמונה מראה את מדידת מיפוי גלי חום לפי תנועות העיניים בשלושה אתרים שונים
הצבע האדום מסמל את האזורים שהכי נצפו על ידי הגולשים.
התמונות מראות כיצד גולשים סורקים שלושה אתרים שונים בצורה שונה
- תוצאות חיפוש במנוע חיפוש- הקו התחון האופקי ארוך מהעליון משורה ארוכה יותר דבר המראה על עניין זהה בשתי התוצאות
- דף מוצר באתר קטלוג למכירת מוצרים- ניתן לראות כי קיימת קפיצה לקופסאת עגלת קניות
- דף about us באתר מסחרי
ניתן להסיק מכך כי אתרי אינטרנט שונים לגמרי ברמה הטקסטואלית מהצגת חומר מודפס מאחר וההתייחסות אליו שונה
- גולשים לא יקראו את הטקסט ביסודיות- קריאה קפדנית היא נדירה ולכן כאשר מחפשים ספק ברפרוף ראשוני סביר להניח שלא נקרא כל מה שכתוב
- שתי הפסקאות הראשונות חייבות להכיל את הטקסט הכי רלוונטי
- תת כותרת או המילים הראשונות בתוך תבליטים עיצוביים חייבות להיות מודגשות כדי לתמצת לגולש במילה עד שתים במה מדובר לפני שהוא קורא בדיוק כמו כותרת עיתון כדי שבסריקה האנכית ישים לב לאותן מילים
כמובן שיש מעבר לתבנית הבסיסית מאפיינים נוספים של תנועות העיניים, כאשר מחפשים מחיר או מספר יסרקו בצורה יותר ממוקדת
סריקת קטעי וידאו
ממחקרים רבים של תנועות עיניים ניתן לראות כי גושלים מוסחים בקלות בעת צפיה בקטע וידאו ברשת בייחוד כאשר ישנו ויז'ואל של ראש מדבר וההתמקדות עוברת עליו.
רוב הקטעים המוצגים היום ברשת היו מיועדים למעשה לטלויזיה או פורמט מהסוג הזה ולא היו מותאים לרשת ובעוד הטלויזיה מיועדת לצפייה נינוחה והצופה למעשה פאסיבי הגולש יושב בצורה ישרה והוא בוחר על ידי הקלקות ובחירה לאן לנווט בייחוד בעולם של היום שבו האינטרנט הופך להיות יותר ויותר נפוץ וגלובלי ולכן צפייה on line נתפסת כמשעממת מאחר ולגולש אין שליטה עליה.
הפרטים שהכי משכו את עיני הנבדקים היו הפנים, פרטי הכתב אולם אחד הפרטים המסקרנים הוא השיטוט הרנדומלי בתוך המסגרת לפרטים חסרי משמעות כמו גם לפרטים מחוץ למסגרת בצד ימין והמסקנה מכל אלה היא שאפילו צפייה בפנים למשך 24 שניות ארוכה מידי.