המאמר עוסק בגורמים שמעכבים את השקת האתר שעיכוב שלב הבטא. במאמר תוכלו למצוא כלים אפקטיביים לקיצור זמני הביטא של פרויקט.
בניית אתר אינטרנט חדש הוא דבר מורכב שדורש משאבים מהארגון במידה ובונים אותו לפי הספר. חשוב לציין, לא מדובר בנקודות שיש לשים אליהן לב לפני שמקבלים החלטה על בניית אתר חדש או בזמן שמתכננים אתר חדש. מדובר במצב בו אנו נמצאים בתוך תהליך בניית אתר חדש וחשוב לנו לא לעכב את הפרויקט או לפגוע באיכות שלו.
כבר משלב התכנון של האתר יש להתכונן להעלאת האתר לרשת בצורה נכונה על מנת לא לעכב את העלאת אתר האינטרנט החדש ובמקביל לא לפגוע בכוח שכבר קיים לאתר הנוכחי שעתיד להיות הישן.
להתחיל מהתוכן
גורם מעכב קריטי בשלב העלאת האתר הוא כאשר למנהל הפרויקט מצד הארגון אין תוכן מעודכן זמין לאתר החדש, לכן במידה ומעבירים את כל התוכן מהאתר הישן as is מומלץ שמנהל הפרויקט מצד הארגון ידאג להכין את התוכן בפורט word לפי שמות הדפים המעודכנים ולאחר מכן מומלץ שיבצע עליהם הגהה ובחינת רלוונטיות לאתר החדש.
במידה ומחליטים להיעזר בשירותיו של קופירייטר מומלץ לא להמתין עם הנושא ואף כדאי לבחור נותן שירותים לפי המלצה.
חשוב לציין כי כאשר אני מתייחס לתוכן יש לשים לב שכל החומר הגראפי קיים בשלב אתר הבטא, למשל תמונות באיכות הנדרשת לגלריית התמונות.
שמירת וותק לקישורי עומק
לדפים קיימים יש וותק במנועי החיפוש, כמו כן ישנם קישורים מאתרים אחרים לדפים ספציפיים או לחלופין גולשים שמרו קישורים אלה במועדפים שלהם ועל מנת לא ליצור מצב של לינקים שבורים, כלומר במקרה של Google הוא יגיע לדף שאינו קיים ובמקרה של גולש הוא יגיע לדף שגיאה דבר שנראה מביש מצד האתר ומרגיש מצד הלקוח חשוב לדאוג לבצע לדפים הפניים באתר הפניית 301 אשר מפנה את כל הלינקים הקיימים ללינקים החדשים המקבילים. לדוגמא:
לינק ישן | לינק חדש |
---|---|
www.domainname.com?index.php?id=409 | www.domainname.com/about |
www.domainname.com?index.php/245 | www.domainname.com/portfolio |
היערכות לשינויים עיצוביים ומבניים
כמו בסניף off line אתר אינטרנט הוא סניף לכל דבר, חשוב להיות מודע לעובדה שיהיו בו שינויים כבר בימים הראשונים של האתר (רוב האתרים לא מבצעים זאת ולא מפיקים מסקנות חשובות), הסיבה לכך היא מאוד פשוטה, האתר נבנה לפי האופן שבו הלקוח והספק העריכו את האתר בצורה שמשרתת את הגולשים הכי טוב יחד עם זאת לא מדובר באמת אבסולוטית אלא יחסית לכן חשוב לשנות דברים שאינם נוחים או אינם נוחים מספיק לגולשים.
דוגמא להמחשה:
אם עיצבנו חנות והמעצב של החנות עיצב את חלון הראווה בצורה מאוד מושכת לעין אבל בכל פעם בו הלקוח הולך עם המוכר שמצליח לזהות את הפריט שהלקוח מצביע עליו לאחר שניות ארוכות זה ייתפס כחוסר מקצועיות מצד הלקוח ויקטין את סיכוי הקנייה, חשוב לא לשכוח שהאינטרנט הוא מדיום מאוד רדוד בלי קשר איש ואין הזדמנות שנייה בניגוד למוכר שיכול להיות איש מכירות טוב לפצות על המקרה שתואר.
בחירת ספק תחזוקה לאתר
אין דבר יותר מביש מאשר אתר אינטרנט שיש בו תקלות ובעיות תצוגה, אתר אינטרנט הוא דבר דינאמי שיש לתחזקו,
בעיות קטנות ביותר באתר או במהירות העבודה עלולות ליצור חוויה שלילית על הגולש.
לכן חשוב שיוגדר גורם שיהיה אחראי על תחזוקת האתר (בהתאם לגודל האתר שהרי אתר תדמית לא יעסיק מתכנת במשרה מלאה) החל משאלות שיעלו, דרך בעיות בהזנת התוכן ועד נפילת אתר או טיפול בתקלות מול ספק הדואר.
בחירת גורם הארגון שיהיה אחראי על הזנת התוכן בצורה חלקה
במקרים רבים מי שאחראי על הפרויקט אינו בעל רקע טכני בתחום האינטרנט ולרוב לא ידע HTML, אמנם ידע ב HTML עוזר מאוד בשלב הזנת התוכן ויש לכך השלכות קריטיות לרמת הגימור של הזנת התכנים ולהזנת תוכן בצורה נכונה למנועי חיפוש אם כי ידע זה אינו הכרחי, יחד עם זאת חשוב מאוד שאיש התוכן של הפרויקט יהיה בקיא בצורה ניכרת ביישומי word יחד עם יכולת התנסחות טובה.
במקרים בהם איש התוכן/מנהל הפרויקט אינו בקיא ביישומים אלה ייווצרו מצבים שאי הזנת תוכן בצורה טובה תראה לו כבאגים מה שיצור שני דברים:
1. עיכוב בפרויקט
2. כעס כלפי גוף הפיתוח
דוגמאות למצבים אלה:
- הזנת תוכן ישירות מ word ללא ניקוי הטקסט
- בעיות עם כותרות וגדלים של גופנים
- העתק תמונות ישירות לממשק הניהול במקום העלאה לשרת
- יצירת טבלה ושינוי הגדלים שלה
בדיקת התאמת חבילת האחסון
במקרים רבים הלקוח בוחר בחבילת אחסון שאינה מתאימה לדרישות האחסון של הפלטפורמה האינטרנטית שנבנית עבורו, לעיתים זה נגרם מחוסר הבנה ולעיתים מרצון לחסוך כמה שקלים (לרוב שירות זה יתומחר בדולרים), חשוב לשים לב שכבר בשלב תהליך ההתקשרות במידה והאתר יימצא בשרת שאינו של הגוף המפתח יתקבל מסמך דרישות אחסון.
One point of contact
פרויקט קם ונופל על תקשורת בין אנשים, חשוב מאוד שמנהל הפרויקט מצב הארגון יהיה אחראי בין היתר גם על שלב זה על מנת לא ליצור ערוץ תקשורת לקוי עם מנהל הרשת שהתעורר בסיום הפרויקט ומעוניין להיות אחראי לפתע על הנושא. חשוב שנקודת השקה אחת בין שני מנהלי הפרויקטים (מצד הספק ומצד הלקוח) ישמרו בהמשך הדרך כאשר ניתן להפעיל פונקציות מקצועיות למטרות נקודתיות.