שלל טיפים שימושיים כיצד לשפר את יחס ההמרה באתרי מסחר אינטרנטיים
על מנת ליצור ROI גבוה על האתר יש ליצור יחס המרה גבוה ככל שניתן, יחס המרה ממוצע נע בין 0.5% ל 4% (שזה כבר מדהים).
ישנן מספר דרכים פרקטיות לשפר את היחס:
כלל מס' 1 – לדבר כמו אל ילד בכיתה ו'
אינטרנט הוא מדיום מאוד רדוד והקשב שלנו מחולק להמון הפרעות וגירויים תוך כדי גלישה,
כדי ליצור אתר בו הגולש מבין בדיוק מה רוצים ממנו יש לבנות אותו כאילו רמת חלוקת הקשב והסבלנות של הגולש הפוטנציאלי היא של ילד בכיתה ו'.
במערכות מסחריות – חיבור למערכות ניהול
במידה ומדובר במערכת מסחר מורכבת שמסוגלת לנהל מלאי יש לבחון את האפשרות להתממשק אל מערכת ERP של הארגון. צעד זה מתחלק לשני חלקים:
א. יש לבחון שתהליכי הארגון מתאימים לעבודה באתר
ב. יש לבחון את היכולת של המערכת לייצא קבצי CSV או XML לשרת ה FTP בו מאוחסן האתר וכמובן את היכולת של פלטפורמת האתר לייצא הזמנות אל שרת ה FTP על מנת שאותה מערכת ERP של הארגון תדע לשאוב אותן.
מועדוני לקוחות
חשוב לשים דגש רב עם צירוף גולשים באתר למועדוני לקוחות, ישנם גולשים רבים שעזבו את האתר ולא יזכרו שהוא קיים מיד לאחר מכן ויחד עם זאת הם לקוחות פוטנציאליים, ניתן למשל לעשות זאת על ידי דיוור.
חשוב לשים לב במערכות מסחר מורכבות (בניגוד לאתר קטלוגי שמסוגל לבצע פעולת מכירה on line) שהן מכילות מערכת של ניהול מועדוני לקוחות שונים עם יכולת הנפקת קופונים או הנחות.
בניית תכנית שותפים
למה לא לתת לאחרים לייצר עברוך כסף? חשוב לאפשר לספקים מעולם תוכן דומה או משלים להיות שותפים של האתר שלנו, החל ביכולת להוריד קוד (לרוב JS) ועד ניהול התשלומים של כל ספק.
לאפשר חוויה ריאליסטית ככל שניתן
אחד המחסומים בקנייה הוא חוסר המגע הפיזי כמו שקיים בחנות, לכן חשוב לנסות ליצור תחושה אמיתי של המוצר או השירות כמה שניתן, למשל בחנות שמוכרת תמונות ניתן ליצור אפליקציה שתדמה כיצד הפריט נראה על רקע קיר שונה. לרוב אפליקציה כזו כרוכה בפיתוח אם כי היא תאפשר לגולש לקבל חוויית קנייה גבוהה יותר.
טופס הזמנה מהיר
חשוב לא לסבך את הגולש בטופסי התקשרות או קנייה מורכבים, חשוב גם לשים לב לאיזה שווקים פונים מאחר ואוכלוסיית יעד שונה תהיה פתוחה יותר או פחות לנדב פרטים על עצמה, למשל בישראל פחות אוהבים לתת שם מלא בעוד שבארה"ב פחות אוהבים לתת כתובת E-mal.
חשוב מאוד לפני בניית הטפסים להגדיר האם מדובר בטופס שמטרתו לקבל פרטי התקשרות לצרכים שיווקיים ובמצב כזה רצוי לנסות לכפות כמה שפחות שדות מילוי על הגולש בניגוד לטפסים שמיועדים לביצוע רכישה או הזמנה.
בכל מקרה במידה ומדובר במצב בו מחלקים את הטופס למספר דפים חשוב לאפשר חיווי של התהליך לפני התחלת התהליך ותוך כדי על מנת שגולש ידע בכל רגע מה אורך התהליך שנשאר לו לבצע
Incomplete Orders
בהמשך לסעיף הקודם יש לבחון אופציה שתאפשר למנהל האתר לקבל פרטים על הזמנות שלא הושלמו (למשל כי אחד הילדים התחיל לבכות או כי התחילה תכנית מעניינת בטלוויזיה), בדרך זו ניתן יהיה ליזום קשר עם הלקוח ולהבין האם יש בעיה או קושי במילוי הטופס ובנוסף להציע ללקוח שירותים.
ישנם לקוחות שיראו בכל שירותיות גבוהה ואילו אחרים יראו בכך מטרד, לכן יש לעשות זאת עם יד על הדופק.
שמירה על מלאי ביטחון
מאחר והתממשקות מול מערכות ERP נעשות כל x זמן (פעם ביום, שבוע, שעה) על מנת לא ליצור עומס על המערכת מה שיגרום לחוויית שימושיות נמוכה לגולש חשוב להקפיד על מלאי ביטחון כדי להימנע מאי נעימויות מול הלקוח.
כאשר נגמר מלאי להציע חלופות
במידה והמלאי אכן אזל, קורה… מומלץ ליצור קשר עם הלקוח במייל אישי או בטלפון ולהציע מוצר חלופי לעיתים אף בעלות גבוהה יותר.
פריטים משלימים
חשוב מאוד לאפשר לגולש לראות כל הזמן פריטים נוספים על מנת לנסות לשפר את משך שהיית הגולשים באתר, זה בניגוד למצב בו הגולש חייב לחזור לקטלוג לאחר סיום צפייה בפריט.
מדיניות של החזרת פריטים
מאחר ומדובר באתר אינטרנט ומכך שעלויות האחזקה והתפעול יותר נמוכות רצוי לספוג פריטים מידי פעם של לקוחות על מנת להיתפס על ידי לקוחות שלא מכירים אתכם ואין איתם קשר אישי כאמינים, הרבה לקוחות לא הכרח יחזירו מוצרים אבל לא יקנו אם לא תהיה את האפשרות.
ניהול מעקב משלוחים באתרים בינלאומיים
כאשר מדובר באתר שמרכז משלוחים מול מדינות שונות חשוב לנהל מעקב אחר הזמנות על מנת שלא תיפול אף הזמנה בין הכיסאות ולא תגיע ליעדה, זכרו שמדובר בלקוח שלא מכיר אתכם והתחושה של חוסר אונים במקרה זה מאוד גבוהה.
מערכות מורכבות אף תדענה לייצר מספר משלוח או לחבר את ההזמנה ל Tracking Number של חברות שילוח כגון: FedEx, UPS ו DHL.
Testimonials & Case studies
בין אם מדובר באתר שמוכר שירותים או מוצרים לאור חוסר הקשר האישי עם הגולשים חשוב מאוד ליצור קרבה, ניתן לעשות זאת על ידי סיפורים של אנשים אחרים וכיצד השירות או המוצר תרם להם.
תוכן שמשמש כערך לגולשים
בהמשך לנושא העדויות חשוב לייצר תוכן איכותי לגולש. דוגמאות לתוכן:
- באתר שמוכר ייעוץ משפטי נספר על כיצד השירות יחסוך ביורוקרטיה ביחס לעולם האמיתי
- באתר שמוכר מוצרי אמנות נספר על טיפים הן כלליים והן ביחס למוצר בעיצוב הבית
- באתר שמוכר ציוד עבור שפים נציע מתכונים והצעות לערוך שולחן
אחד היתרונות המהותיים בתוכן, מבחינה שיווקית, הוא מנועי החיפוש שסורקים דפי מידע וכך יקבל האתר אינדוקס בצורה טובה ויקבל לינקים מאתרים אחרים.
פלטפורמה יציבה
חשוב מאוד לבחור פלטפורמה טכנולוגית שתתאים הן לצרכים הקיימים כרגע אבל לא פחות חשוב לצרכים שיהיו בעוד מספר חודשים, במידה ולא ניתן את הדעת לעתיד האתר ביום בו האתר יצליח תידרשו לבנות אותו מחדש (מאינספור סיבות החל ב DB דרך תעבורת גולשים ואיטיות גלישה ועד באגים במערכת) ולהיכנס לעלויות פיתוח ועיצוב גבוהות מאוד במקום לפתח על הפלטפורמה הקיימת, לרוב מומלץ להשתמש בפלטפורמת קוד פתוח יציבה וחזקה שמאפשרות פיתוח על גבי המערכת הקיימת.
רענון עיצובי על ידי שימוש בתבניות עיצוב
אחד הדברים החשובים לבחינת האפקטיביות של העיצוב לאורך זמן הוא ליצור כל x זמן תבנית עיצובית חדשה עם שינויים קלים/כבדים בעיצוב,
על מנת לעשות זאת בצורה מהירה ופשוטה חשוב שקבצי העיצוב של האתר (CSS) יהיו מופרדים מקבצי ה HTML ומהתכנות.
החלפת אילוסטרציות או מיקום כפתור הזמנה למשל יאפשרו לנו לפענח את האופן בו מעדיפים את אופן הצגת האתר, חשוב לשמור על ביצוע בדיקות אלה לאורך זמן כי טרנדים עיצוביים והתנהגות גולשים הם דברים שמשתנים עם הזמן ככל שהאינטרנט הולך ותופס תאוצה.