לפני מספר ימים הוציאה חברת Google את הדפדפן החדש שלה – Chrome. הרבה כבר נאמר מזווית השימוש בה. פחות נאמר על הזווית העסקית – האם היא תגרור עלויות לבעלי אתרים?
לפני מספר ימים הוציאה חברת Google את הדפדפן החדש שלה – Chrome. הרבה כבר נאמר מזווית השימוש בה. פחות נאמר על הזווית העסקית – האם היא תגרור עלויות לבעלי אתרים באינטרנט? אם כן – מדוע? ומה אם הזוית השימושית של בעלי האתרים. האם האתר "מותאם" לChrome? במאמר הבא נסרוק את ההיבטים השונים לבעלי אתרים באינטרנט הנחשפים לChrome.
המושג "סטנדרטים באינטרנט" הינו מושג שרבים נוטים להשתמש בו (רבים מהמתחרים מדביקים סיסמא שיווקית זו כאילו היתה פלומבה לסגירת עסקה), בלי להבין את המשמעות העמוקה שלו.
דפדפני אינטרנט רבים מעבדים HTML בצורות שונות. זו הסיבה שאתרי אינטרנט נראים שונה בדפדפנים שונים, אולם רוב מוחלט של הדפדפנים המודרנים (וכאן יוצא מן הכלל Internet Explorer 6), מנסים להיצמד לתקנים שנקבעו ע"י מפתחי הHTML והXHTML.
תקנים אלו, שיכולים להילמד בW3C, הינם כללים טכניים, המציינים את דרך הכתיבה של שפת הWeb הפופולארית בעולם. התקנים, הגם שהם רבים, נכתבו על מנת לייצר אחידות בכתיבה ועל מנת לאפשר לאובייקטים רבים, החל מדפדפנים, דרך מנועי חיפוש וכלה בגולשים להבין מה נכתב ובאילו מיקומים. (שפת הHTML5, אגב, מביאה בשורה גדולה לעולם זה, בתחום הפרדת תגיות המידע, אולם זה למאמר אחר, שיתפרסם מאוחר יותר).
Google Chrome
ולעניינינו, דפדפן האינטרנט Google Chrome, אשר נבנה על בסיס Webkit (מנוע העיבוד והיצירה של דפי אינטרנט מבית Apple), ובשיתוף מרכיבים של Mozilla's Firefox, נבנה, כמו כל דפדפן מודרני, עם צמידות לתקנים. ככל דפדפן, שיטת העיבוד שלו מעט שונה, אולם הבסיס הינו קרוב, במידת האפשר מצד גוגל, לתקנים.
כאן נכנסים אתרי האינטרנט, חברות אתרי האינטרנט אשר בנו אותם ובעלי האתרים, תאגידים, חברות ויזמים. תהליך בניית האתר, הכולל עבודה רבה "מאחורי הקלעים", מיוצר בהתאם לזמן המוקצה, למקצוענות ולמשמעת של עובדי החברה אשר מקימה את האתר. אתרי אינטרנט רבים (אחוז זה עולה משמעותית כשמתייחסים לאתרי אינטרנט בישראל), נבנים לצורך הצגה נכונה בדפדפן אחד (למי שלא ניחש: Internet Explorer), או במקרה הטוב לשניים.
בגלל חוסר הידע בתחום, וחוסר המקצוענות בתחום הMarkup של מתכנתי Web, אנו עדים למצב בו אתרים רבים לא מתייחסים לכללים ולתקנים ונבנים בצורה נחותה. דפדפנים חדשים שיוצאים "מפתיעים" את האתר ותיקונים והתאמות, במקום שיהיו מינוריות הופכות לעבודות שדרוג ארוכות שצורכות אלפי דולרים ולפעמים עשרות אלפי דולרים, בגלל הצורך לבנות חלקים גדולים מהאתר מחדש.
דוגמאות נפוצות נוכל לראות מייד, (מבלי להיכנס לשמות, על מנת לא להעליב חלילה. אולם – תוכלו פשוט להיכנס לאתרים המוכרים לכם בנושאים הבאים). ההמלצה, היא להיכנס לאתר, מעבר לדף הראשון מכיוון שאתרים רבים טורחים לבנות את דף הבית מותאם, אולם זונחים את שאר הדפים.
- אתרי חדשות
- פורטלים
- אתרי כלכלה
- רשתות חברתיות
- אתרי תדמית לחברות וארגונים – כאן הדבר בחזקת "הזנחה". אתרי התדמית, שאינם מזמינים כלל לגולשים , מאבדים לקוחות פוטנציאליים, המהווים חלק מהכנסות החברה.
- Last but not least – מתחרים שלנו (חברות לבניית אתרים. למען האמת, זהו התחום המשעשע ביותר מבחינתי, שהרי חברות אלו מעניקות שירותים לבניית אתרי האינטרנט הבאים. אתרים אלו, חושפים את הCover up השיווקי שנעשה על היכרות אמיתי עם הWeb. חלק מהאתרים שאני סרקתי הגיעו למצב שאינם עובדים כלל!)
אז מה אם האתר שלי לא עובד בכרום?
העניין הוא לא רק בדפדפן כזה או אחר, למרות שבמקרה של כרום יותר מ2% מנתח השוק ביומיים(!!!) מראה לנו כמה בעולם האינטרנט שינויים מהותיים קורים בזמן קצר. העניין המהותי, הוא שינויים שקורים בעולם האינטרנט, מדיות חדשות שנכנסות מידי יום וגופים שמשתמשים בפיסות המידע שהארגון הוציא לרשת לשימושים שונים.
אתר האינטרנט, שמהווה חלון הראווה של החברה, יותר מכל דבר אחר (יותר מהמשרדים המפוארים, יותר מהספה מעור תנין שנקנתה באפריקה, יותר מהציורים של שאגאל שנקנו במכירה הפומבית האחרונה בז'נבה) הוא זה שנראה רע במדיות שונות, בגלל שהאתר אינו מותאם לתקנים כראוי, בגלל ש"מה שמתחת למכסה, פחות חשוב".
בישראל, בגלל הכאוס הקיים בתחום, גולשים סלחניים יותר. במערב, הדבר נחשב לMust ומשקף את רצינות החברה מול העולם. חברה שתבחר לייצר אתר אינטרנט זול, הבנוי על יסודות רעועים, ללא כתיבת קוד נקייה ונכונה תוצג ככזאת גם בעולם. ככל שהזמן עובר, לומדים גולשים לזהות אתרי אינטרנט שנראים זול, שאינם מושקעים מבחינת מחשבה ושאינם עומדים בסטנדרטים.
אוקיי, אז בפעם הבאה שנשדרג את האתר, נשים לב גם לתקנים…
עולם האינטרנט שומר הכל. בניגוד למח האנושי, ששוכח ומתקדם הלאה, בארכיוני האינטרנט תוכלו למצוא כל דבר גם שנים אחורה. רוצים לראות כיצד האתר שלכם נראה לפני כמה שנים, ע"י לחיצה על ארכיון האינטרנט תוכלו לראות.
כל יום שעובר, משאיר אתכם עם אתר החשוף לדפדפנים שונים, החשוף לביקורת של גולשים (קל לומר לפני עסקה חשובה: טוב, את אתר האינטרנט הזה שינינו כבר לפני שנתיים, בגלל הבנתנו את הנושא. קשה לומר: את אתר האינטרנט הזה שיננו שלשום בגלל שאנו רוצים לסגור אתכם את העסקה).
כתיבה נכונה ומקצועית, תביא את האתר שלכם להיראות מקצועי ונקי, תביא לתחושת כבוד לארגונכם, ע"י הגולשים, שמהווים את מרבית לקוחותיכם (לקוח יכנס כמעט תמיד, בין אם לפני העסקה ובין שלאחריה, לאתר הספק שלו) ויהווה מנוע צמיחה עבורכם. תמורת זה, תצטרכו להשקיע.
רוצים לשמוע עוד – נשמח לספר.